Domotica

Wat is domotica?

Bij domotica, ook wel huisautomatisering genoemd, draait alles om de combinatie van technologie en diensten in huis. Die combinatie leidt tot een betere kwaliteit van leven en wonen en zorg. .Toezichthoudende domotica creëren een veilige omgeving met veel bewegingsvrijheid voor uw cliënten. Zet bijvoorbeeld leefstijlmonitoring in. Door middel van sensoren monitort u het leefpatroon van cliënten -hoe ze bewegen, slapen - en ontdekt u snel veranderingen. 

Welke toepassingen zijn geschikt voor onze doelgroep?

De genoemde domotica hieronder is geschikt voor onze doelgroep. Per cliënt kijken wij of we sommige domotica laten vallen of toepassen!

Aan welke eisen moeten deze toepassingen voldoen?

  • Bepaalde wetten, zoals: Wet BIG, Wet Bopz, Kwaliteitswet zorginstellingen en Wet op medische hulpmiddelen
  • Risicoanalyse en klinisch onderzoek

Welke problemen/dilemma’s voorzien jullie die eerst moeten worden opgelost voordat we met de invoering kunnen starten?

Aan het gebruik van toezichthoudende domotica kleven echter ook bezwaren en dilemma’s. Het kan een inbreuk zijn op de privacy van de cliënt. Welke behoeften cliënten aan bewegingsvrijheid en privacy hebben, verschilt per persoon. Ook kan het lastig zijn met familie tot goede afspraken te komen over de vrijheid die een cliënt kan krijgen. Het zorgleefplan ondersteunt in het methodisch werken: stap voor stap kijken wat nodig is voor de cliënt, daar afspraken over maken, over de ervaringen met het gebruik rapporteren en vervolgens te evalueren.

Wij gebruiken verschillende domotica in onze vestigingen. 

  • Verlaat-de-kamermelding
    Speciaal voor bewoners die de neiging hebben om te dwalen. Zo gauw zij hun kamer verlaten, krijgen de medewerkers een seintje.
  • Schilbeveiliging
    Deze waarschuwt zorgverleners dat een bewoner die niet zelfstandig naar buiten kan, de buitendeur nadert. Bijvoorbeeld via een chip in de schoen en een sensor bij de deur.
  • GPS-Tracker
  • Camera's 
  • Bewegingssensoren

Advies over de invoering van bewegingssensoren:

Bij het pilotproject over de bewegingssensor gaan wij de sensor eerst uitproberen bij drie cliënten op de woning. Om te kijken of de sensor optimaal werkt en of er eventueel ook aanpassingen gedaan moeten worden. Als er dingen zijn die je opvallen of waar je tegen aan loopt dan kan je dit terug koppelen door middel van een feedbackformulier. Deze formulieren zijn te vinden op de woning en kunnen weer ingeleverd worden bij de directie. Na drie maanden gaan wij de feedbackformulieren evalueren en kijken wat wij eventueel kunnen aanpassen aan de bewegingssensor. Wanneer de aanpassingen zijn uitgevoerd plaatsen wij de bewegingssensor bij alle cliënten op de woning en gaan dit na drie maanden weer evalueren. Mocht dit een succes zijn dan gaan wij deze bewegingssensor ook op andere woningen plaatsen. Op deze manier hopen wij de onrust en ongevallen te beperken voor de cliënten en verzorgende.